Goda GI-frukostar

gi-frukost
gi-frukost

Frukosten är viktig, det vet vi alla. Vad vi äter till frukost påverkar inte bara morgonen utan ligger till grund för hela dagens välmående. Välj en GI-frukost och må bättre! 

MÅ BRA UTAN FRUKOST?

Att äta på morgonen kan vara svårt ibland. Aptiten är inte den samma som senare på dagen och det kan vara lätt att bara ta en snabb kopp kaffe och kanske en liten smörgås i farten. Men- gör man det så riskerar man att inte orka sig igenom dagen lika bra, och man utsätter kroppen för förvirrande signaler vad gäller blodsockernivån.

Både barn och vuxna behöver få i sig näring och energi på morgonen. Studier har många gånger visat att de som inte äter frukost presterar sämre i skola och arbetsliv, inte bara på förmiddagen, utan den lägre insatsen håller i sig vidare under dagen. Hur mycket man bör äta är individuellt, det är innehållet och inte mängden som är det viktiga.

Om man tycker att man saknar aptit på morgonen, kan det bero på många olika saker. Äter du för sent på kvällen - så du helt enkelt inte är hungrig på morgonen? Eller kanske är du helt enkelt uppe för sent på kvällen - så du och din kropp är så trött på morgonen hungern inte vaknar till? Prova att lägga dig tid, och att inte äta för sent på kvällarna. Se sedan till att laga enkel men god frukost, så kanske frukosten istället för ett "måste" blir något du längtar till.

BRA FRUKOST

En bra frukost ska bestå av både protein och kolhydrater, och den ska ge dig tillräckligt med energi så du klarar dig fram till förmiddagens lilla mellanmål och sedan kommer lunchen som ska fylla på med nya proteiner och kolhydrater. Genom att äta en GI-frukost undviker du att låta blodsockret åka berg- och dalbana, vilket sker om du äter för lite eller för mycket snabba kolhydrater.

En bra frukost ska vara god, hålla dig mätt, ge dig energi och vara lättlagad.

GI-FRUKOST

En GI-frukost innebär helt enkelt att du väljer frukostmat som innehåller långa kolhydrater och lagom mängd proteiner. Låter det krångligt? Det är det inte. Det är egentligen ganska enkelt. Svårigheten ligger kanske istället i att bryta invanda frukostvanor och den förutfattade meningen att det som är nyttigt inte är gott?

RECEPT

För att underlätta har vi satt samman några olika frukostalternativ som alla är ger bra energi som du står dig på.

Smörgås
Flingor
Gröt
Keso
Smoothie
Pannkakor